جایگاه یادگیری سیار در دانشگاههای علوم پزشکی کشور: نظرات، پیامد ها

نوع مقاله : پژوهشی (Original Research)

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای آموزش پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

2 دانشجوی دکترای آموزش پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

چکیده

زمینه هدف :سرعت ‌بالای پیشرفت در علوم پزشکی، خلاقیت در فنّاوری، زمان محدود برای انجام کارهای جدید، چشم‌انداز جدیدی را در آموزش پزشکی به وجود آورده است. با این شرایط دانشگاه‌های علوم پزشکی جهت انتقال اطلاعات و مهارت‌ها با دشواری‌هایی روبرو هستند.
روش‌ بررسی: در این مطالعه با استفاده از کلمات کلیدی یادگیری سیار، آموزش پزشکی، دانشگاه‌های علوم پزشکی، و معادل انگلیسی آن‌ها، مقالات مطالعات مرتبط از سال 2000 تا2016 در پایگاه‌هایGoogle scholar, pub med ,Scopus و مجلات معتبر داخلی و خارجی مرتبط با آموزش پزشکی انتخاب شدند و بر اساس حیطه‌های مطرح در این نوع آموزش، در نهایت36 مقاله انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها: براساس نتایج حاصل از جستجو و تحلیل محتوای مقالات، مطالب در 6 دسته زیر دسته بندی شدند: 1- نظرات دانشجویان 2-نتایج و پیامدهای استفاده از یادگیری سیار3-مقایسه با دیگر روشهای آموزشی 4-کاربرد در رابطه با برنامه آموزشی و ارزیابی دانشجو 5- ارتباط با تئوری های یادگیری 6-چالش های یادگیری سیار.
نتیجه‌گیری: مطالعات بررسی‌شده از اثرات مثبت این روش در آموزش پزشکی حمایت نمودند. مهم‌ترین مشخصه‌های این نوع از یادگیری عبارت بود از در دسترس بودن، یادگیرنده محور بودن، شخصی و غیررسمی. از طرفی نبود زیرساخت‌ها، هزینه بالا، آشنا نبودن با این روش‌ها، و کمبود نرم‌افزارهای کاربردی از چالش‌های این روش یادگیری و آموزش بود. با توجه به نتایج مطالعات مختلف، استفاده از این روش‌ها نیاز به آموزش اعضای هیات ‌علمی و مدیران آموزشی دارد.

کلیدواژه‌ها


 
1.         Davis JS, Garcia GD, Wyckoff MM, Alsafran S, Graygo JM, Withum KF, et al. Use of mobile learning module improves skills in chest tube insertion. The Journal of surgical research. 2012;177(1):21-6.
2.         Wu PH, Hwang GJ, Tsai CC, Chen YC, Huang YM. A pilot study on conducting mobile learning activities for clinical nursing courses based on the repertory grid approach. Nurse Educ Today. 2011;31(8):e8-e15.
3.         Bruce-Low SS, Burnet S, Arber K, Price D, Webster L, Stopforth M. Interactive mobile learning: a pilot study of a new approach for sport science and medical undergraduate students. Advances in physiology education. 2013;37(4):292-7.
4.         Traxler J. Defining, Discussing and Evaluating Mobile Learning: The moving finger writes and having writ. The International Review of Research in Open and Distance Learning. 2007;8(2).
5.         Nestel D, Ng A, Gray K, Hill R, Villanueva E, Kotsanas G, et al. Evaluation of mobile learning: students' experiences in a new rural-based medical school. BMC Med Educ. 2010;10:57.
6.         Walsh K. Mobile Learning in Medical Education: Review. Ethiopian journal of health sciences. 2015;25(4):363-6.
7.         Briz-Ponce L, Juanes-Méndez JA, García-Peñalvo FJ, Pereira A. Effects of mobile learning in medical education: a counterfactual evaluation. Journal of medical systems. 2016;40(6):1-6.
8.         Du H, Hao JX, Kwok R, Wagner C. Can a lean medium enhance large‐group communication? Examining the impact of interactive mobile learning. Journal of the American Society for Information Science and Technology. 2010;61(10):2122-37.
9.         Khosravi N, Barat dasterdi N, Amir Teymori H. Investigating the Effective Factors on Mobile Learning in Medical Education Based on FRAME Model. Iranian Journal of Medical Education. 2014;14(3):206-15.
10.       Zare M, Sarikhani R. Obstacles to Implementation of Mobile Learning in Universities of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2015;15:571-8.
11.       Wan JK, Selvanathan S, Vivekananda C, Lee GY, Ng CT. Medical students' perceptions regarding the impact of mobile medical applications on their clinical practice. Journal of Mobile Technology in Medicine. 2014;3(1):46-53.
12.       Dimond R, Bullock A, Lovatt J, Stacey M. Mobile learning devices in the workplace:‘as much a part of the junior doctors’ kit as a stethoscope’? BMC Med Educ. 2016;16(1):207.
13.       Hunter P. The virtual university: digital tools for e-learning and remote learning are becoming an increasingly important tool for teaching at universities. EMBO reports. 2015;16(2):146-8.
14.       Mutter D, Rubino F, Temporal MSG, Marescaux J. Surgical education and Internet‐based simulation: The World Virtual University. Minimally Invasive Therapy & Allied Technologies. 2005;14(4-5):267-74.
15.       Robb M, Shellenbarger T. Using technology to promote mobile learning: engaging students with cell phones in the classroom. Nurse educator. 2012;37(6):258-61.
16.       Teri S, Acai A, Griffith D, Mahmoud Q, Ma DW, Newton G. Student use and pedagogical impact of a mobile learning application. Biochemistry and molecular biology education : a bimonthly publication of the International Union of Biochemistry and Molecular Biology. 2014;42(2):121-35.
17.       Pimmer C, Brysiewicz P, Linxen S, Walters F, Chipps J, Grohbiel U. Informal mobile learning in nurse education and practice in remote areas--a case study from rural South Africa. Nurse Educ Today. 2014;34(11):1398-404.
18.       Wu W-H, Wu Y-CJ, Chen C-Y, Kao H-Y, Lin C-H, Huang S-H. Review of trends from mobile learning studies: A meta-analysis. Computers & Education. 2012;59(2):817-27.
19.       Zolfo M, Iglesias D, Kiyan C, Echevarria J, Fucay L, Llacsahuanga E, et al. Mobile learning for HIV/AIDS healthcare worker training in resource-limited settings. AIDS research and therapy. 2010;7:35.
20.       Seppälä P, Alamäki H. Mobile learning in teacher training. Journal of computer assisted learning. 2003;19(3):330-5.
21.       Naderi F, Ayati M, Zare Bidaki M, Akbari Bourang M. The Effect of Mobile Learning on Metacognitive Self-regulation and Attitudes of Students of Allied Health Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2014;13(12):1001-10.
22.       Archbold Hufty Alegría D, Boscardin C, Poncelet A, Mayfield C, Wamsley M. Using tablets to support self-regulated learning in a longitudinal integrated clerkship. Med Educ Online. 2014;19(1):23638.
23.       Goodarzi M, Ebrahimzadeh I. Impact of Distance Education via short message service of Mobile Phone on metabolic control of Patients with Type 2 Diabetes Mellitus in Karaj-Iran. The Horizon of Medical Sciences. 2014;19(4):224-34.
24.       nasiri m, nasiri m, adarvishi s, hadigol T. Anatomy education through mobile learning compering to lecture is more effective on medicine students’ knowledge retention. Journal of Medical Education Development. 2014;7(14):94-103.
25.       babazadeh-kamangar m, jahanian i, gholinia h, abbaszadeh h. A Preliminary Study of the Effect of Mobile-Based Education on Dental Students' Learning in Practical Course of Oral Pathology. Journal of Medical Education Development. 2016;9(22):21-6.
26.       Sandars J. Technology and the delivery of the curriculum of the future: opportunities and challenges. Medical teacher. 2012;34(7):534-8.
27.       Fuller R, Coulby C, Homer-Vanniasinkam S, Hennessy S, Davis N. e-Learning in medical education: Guide supplement 32.4–Practical application. Medical teacher. 2009;31(4):368-9.
28.       Sharples M, Taylor J, Vavoula G, editors. Towards a theory of mobile learning. Proceedings of mLearn; 2005.
29.       Barzegar R, Dehghan zadeh H, Moghadam zadeh A. From Electronic Learning To Mobile Learning: Theoretical Principles. Magazine of Elearning Distribution In Academy. 2012;3(2):35-41.
30.       Akkerman S, Filius R. The use of personal digital assistants as tools for work-based learning in clinical internships. Journal of Research on Technology in Education. 2011;43(4):325-41.
31.       Pimmer C, Linxen S, Grohbiel U, Jha AK, Burg G. Mobile learning in resource-constrained environments: a case study of medical education. Medical teacher. 2013;35(5):e1157-65.
32.       Bullock A. Does technology help doctors to access, use and share knowledge? Medical education. 2014;48(1):28-33.
33.       Hashemi M, Azizinezhad M, Najafi V, Nesari AJ. What is mobile learning? Challenges and capabilities. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2011;30:2477-81.
34.       Zamani BE, Babri H, Ghorbani S. Strategies for the development of mobile learning through teaching-learning activities in medical education: perspectives of medical students and IT professionals in isfahan university of medical sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2013;13(2):87-97.
35.       Alrasheedi M, Capretz LF, editors. A meta-analysis of critical success factors affecting mobile learning. Teaching, Assessment and Learning for Engineering (TALE), 2013 IEEE International Conference on; 2013: IEEE.
36.       Cobcroft RS, Towers SJ, Smith JE, Bruns A. Mobile learning in review: Opportunities and challenges for learners, teachers, and institutions. 2006.