نوع مقاله : پژوهشی (Original Research)
نویسندگان
1 استادیار ، مرکز تحقیقات غدد درون ریز و متابولیسم ، پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران ، ایران، تهران، خیابان
2 دانشجوی دکترای تخصصی، مرکز نوآوری و ایده پروری، پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران ، ایران، تهران، خیابان
3 استاد، گروه جراحی، مرکز تحقیقات ضایعات مغزی و نخاعی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، بیمارستان امام خمینی (ره)، تهران، ایران
4 استاد، گروه آموزش پزشکی و مدیریت، دانشکده مجازی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
5 دانشیار، گروه نانوفناوری پزشکی، دانشکده فناوریهای نوین پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
6 استاد، مرکز تحقیقات نظارت بر HIV / STI ، مرکز دانش منطقه ای و مرکز همکاری WHO برای نظارت بر HIV ، موسسه آینده پژوهی در بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکی کرمان ،ایران، کرمان ، پردیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Introduction: Transformation in the higher education system has been emphasized in national mega policies in order to achieve scientific hegemony. During the past years, many efforts have been made to medical education transformation policy making in Iran, such as the program of transformation and innovation in medical education.
Considering the experiences gained and in order to solve the challenges that existed in the implementation of these programs, the hexagonal model of university excellence are designed. This model designed to clarify and magnify the role of university in promotion of medical education system and also emphasizes on the role of the university as the main institution of medical education.
Methods: In this study, the following steps have been taken:
1. Review of scientific documents
2. Review and analysis of Mega policies of the Islamic Republic of Iran
3. Review of policy making experiences in medical education system of Iran and preparing a list of strengths and weaknesses of previous policies
4. 4. Forming an elite panel and classifying components and designing the model
Findings: In this model, the inputs and outputs of each component of medical education system including policy-making, implementation and evaluation have been extracted.
The system inputs include Student, faculty members, resources, rules and regulations, data and information, and knowledge content. As well as output of this system including scientific hegemony, convergence of sciences, globalization, social accountability, the promotion of wisdom and mission-oriented universities.
This article examines the components of the hexagonal model of university excellence in Iran. We hope that with the existing infrastructure in the medical education system, this model will be implemented well and provide the basis for improving the Iranian health system.
کلیدواژهها [English]